Melutaso ohjearvot
Valtioneuvoston päätös melutason ohjearvoista. Päätöstä sovelletaan meluhaittojen ehkäisemiseksi ja ympäristön . Yöaikaiset ohjearvot eivät koske luonnonsuojelualueita, joilla ei yöaikana tehdä luonnon havainnointia. Asutuskeskuksissa sijaitsevia virkistysalueita voidaan pitää tavanomaisina asuinalueina. Eri alueille ja ajankohdille on annettu ohjearvot , ja esimerkiksi asuntojen pihoilla, terasseilla tai parvekkeilla melutaso ei saisi päivällä ylittää desibelin keskiäänitasoa eikä asuinhuoneistojen sisällä desibelin keskiäänitasoa, mutta todellisuudessa ulkoilman raja-arvot ylittyvät suurella osalla asuinalueista.
Välimuistissa Samankaltaisia 18. Voimakas melu voi ajan mittaan heikentää kuuloa ja saattaa hetkellisesti estää kuulemasta vaarasta varoittavia ääniä. Toisaalta melu voi vaikeuttaa keskustelua ja aiheuttaa siinä väärinkäsityksiä. B sekä hoito- ja oppilaitoksia palvelevat alueet.
Asumiseen käytettävät alueet, virkistysalueet taajamissa ja niiden välittömässä läheisyydessä. Uudet asumiseen käytettävät alueet, virkistysalueet taajamissa sekä. B hoitolaitoksia palvelevat alueet. Meluhaittojen ehkäisemiseksi ja ympäristön viihtyvyyden turvaamiseksi on asetettu ohjearvot, joita sovelletaan maankäytön ja rakentamisen suunnittelussa, liikenteen suunnittelussa sekä rakentamisen lupamenettelyissä. Yleiset melutason ohjearvot ovat seuraavat: . Sosiaali- ja terveysministeriö on antanut ohjearvot päivä- ja yöajan melutasoille sisätiloissa.
Asuinhuoneissa, majoitustiloissa, päiväkodeissa ja opetushuoneistoissa keskiäänitason ohjearvo päivällä on dB (A). Asunnon muissa tiloissa ja keittiötiloissa sallitaan . Melun aiheuttamia haittoja ovat lisänneet erityisesti asutuskeskusten kasvu, lisään- tynyt liikenne sekä melua aiheuttavien koneiden ja laitteiden lisääntynyt käyttö. Periaatepäätöksen tavoitteena on melutasojen aleneminen ja melulle altistumisen.
Tämän opinnäytetyön tilaajana oli Peab Infra Oy, ja tavoitteena oli koota rakennustyömailla tapahtuvissa tärinä- ja melumittausprosesseissa tarvittavat asiakirjat, mittauksiin vaikuttavat lainsäädännöt sekä ohjearvot ja prosessien vaiheet yhdeksi kokonaisuudeksi. Tärinä ja melu voivat liian voimakkaina . Suomessa alue määritellään melualueeksi, jos melutaso ylittää ulkona melun päiväohjearvon dB (klo 07–22) tai yöohjearvon dB (klo 22–07). Haitallisena pidetylle dB . Mikäli melu on luonteeltaan iskumaista (esimerkiksi vasarointi) tai kapeakaistaista, mittaus- tai laskentatulokseen lisätään dB ennen sen vertaamista taulukossa . Nykyisin pyritään siihen, ettei sellaisille alueille joilla melutaso ulkona ylittää dB, kaavoitettaisi uusia asuin-, koulu-, sairaala- tai päiväkotialueita. Kaikki ihmiset altistuvat sille jossakin määrin. Liian voimakkaana se häiritsee työtä tai lepoa.
Melu on häiritsevää tai kuulolle haitallista ääntä. Niitä sovelletaan maankäytön ja rakentamisen suunnittelussa, eri liikennemuotoja koskevassa liikenteen suunnittelussa sekä rakentamisen lupamenettelyissä. Ohjearvot on erikseen ulkomelulle ja sisätilojen melulle. Lisäksi sosiaali- ja terveysministeriö on antanut melulle ohjeelliset enimmäisarvot.
Päivä- ja yöajan melutasojen ohjearvot. Mallinnusmenettely ja lähtötiedot. Tulokset ja johtopäätelmät. Ulkoalueiden melutilanne. Rakennusten julkisivuihin kohdistuva . AVAINSANAT: päiväkoti, keskiäänitaso, melu , työympäristö, äänihäiriöt, ääniergo- nomia, melualtistus.
Korkeimman hallinto-oikeuden (KHO) ratkaisut Uudenmaan asema- ja yleiskaavoista tehdyistä meluvalituksista ovat tapauskohtaisia. KHO kumoaa harvoin hallinto-oikeuden päätöksen. Se soveltaa ohjearvoja LIME-työryhmän raportissaan suosittamalla tavalla. Tulos perustuu tutkimukseen, joka kattaa kaikki tapaukset .
Kommentit
Lähetä kommentti